Het Groene Medicijn

Looptraining voor mensen met etalagebenen

Etalagebenen

Brochure van De Hart&Vaatgroep

Organisaties die looptraining stimuleren:           De Hart&Vaatgroep en ClaudicatioNet.

Mensen met etalagebenen (claudicatio intermittens) hebben ernstige doorbloedingsproblemen in de benen als gevolg van slagaderverkalking. Als het vernauwde bloedvat niet meer in staat is om voldoende zuurstofrijk bloed aan te voeren, ontstaat er bij lopen krampende pijn in het been, die dwingt tot regelmatig stilstaan.

De meest kosteneffectieve behandelmethode voor etalagebenen is looptraining onder begeleiding van een fysiotherapeut, waarbij zeer regelmatig wordt geoefend in het lopen van steeds langere afstanden. Voor het beste resultaat van de looptraining is het van belang dat minimaal 5 keer in de week, maar het liefst dagelijks wordt getraind, bij voorkeur 3 keer per dag en dit minimaal 3-6 maanden. In het begin krijgt een patiënt 2-3 keer in de week begeleiding van de fysiotherapeut, maar uiteindelijk zal dit afgebouwd worden.

Simon van der Voort, fysiotherapeut van Tergooiziekenhuizen, traint op de dependance op landgoed Zonnestraal ook met patiënten buiten: “Sommige mensen geven aan dat ze het op de loopband makkelijker vinden dan buiten lopen, dan neem ik ze mee naar buiten en kan ik ter plekke zien hoe ze met hun klachtenpatroon omgaan, wat hun loopsnelheid en looppatroon is en geef ik ze concrete  tips. Ook is het buiten oefenen een manier om mensen enthousiast te maken voor het buiten lopen.”

Hoewel individuele patiënten zelf wel trainen in de natuur en een enkele fysiotherapeut wel (een deel van de) looptraining buiten geeft, zijn er op dit moment nog geen gerichte initiatieven die looptraining in de natuur bevorderen. Patiëntenorganisatie De Hart&Vaatgroep  en ClaudicatioNet, een netwerk van vaatchirurgen en in looptraining geschoolde fysiotherapeuten, stimuleren looptraining.

Fysiotherapeut Ellen Hoogeveen geeft aan dat voor het zelfstandig lopen / dagelijks trainen het van belang is dat er “ook korte wandelroutes zijn, routes die je naar gelang de conditie wel kunt uitbreiden.” Het  gaat dan om routes tussen de 1,5 en 5 km, binnen 15 minuten reistijd van de leefomgeving met voldoende rustpunten en informatie over (tussentijdse) afstanden.

Henk Giesen, ervaringsdeskundige looptraining: “Ik heb amputatie van mijn been kunnen voorkomen door 5 jaar lang 2 keer per dag dezelfde wandeling door het bos te maken. Ik had geluk dat er 250 meter van mijn huis een mooie route startte. Op een gegeven moment gaan de details meer spreken, zoals de bloemetjes. Een wandeling in de natuur is ook een soort vorm van mediteren: je geest krijgt de vrije ruimte. Wat stimulerend werkt is dat je naar verloop  van tijd de vooruitgang merkt, ik dacht bij mezelf: Ik loop weer als een kievit.”

Hugo Fokkenrood van ClaudicatioNet: “Routes kun je leuker maken door ‘gamification’, dat je van het ene item naar het volgende item loopt. bij trainingen in de woonplaats wordt vaak gebruik gemaakt van lantaarnpalen, in de natuur kun je dan andere ijkpunten nemen.”

Bron: Onderzoek ‘Natuurmonumenten in beweging’ Augie Vissers

De Hart&Vaatgroep heeft een filmpje gemaakt waarin mensen met etalagebenen vertellen over hun positieve ervaringen met looptraining; er wordt getraind binnen op de loopband, maar ook buiten op landgoederen en in het bos.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=QCcKieK0dGI&w=480&rel=0]